خانه » مقالات » نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز

نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز

دانلود فیلم ایرانی

ابد یک روز

کارگردان : سعید روستایی

نویسنده : سعید روستایی

بازیگـران : پیمان معادی, نوید محمدزاده, پریناز ایزدیار

خلاصه جریان : خانواده در تدارك مراسم عروسى سميه هستند ،اما اتفاقاتي ارتباطات خواهران و برادران را سرد مي كند كه در نهايت باعث ماجراهايي مي شود.

منتقد: روزبه جعفری – امتیاز ۸.۸ از ۱۰ (۳.۵ از ۴)

ابد و یک روز دارای یک موقعیت خط مرکزی است. حول این محور، داستانک هایی وجود دارند که با شاخ و برگشان قرار است سبب تکمیل موقعیت مرکزی، تعیین اهمیت کاراکترها بشوند موقعیت آن ها را به ما نشان داده یا برخي از آن ها را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهند. ولی این خط مرکزی به شکل محسوسی در مسیر درام دیده نمی شود. خانواده ای در شرایط بحرانی هستند . و حال با معلت ه ای که برادر بزرگتر بر سر ازدواج خواهرش می نماید ، قرار است وضعشان خوبتر شود. چالش درام تصمیم خواهر جهت تن دادن به آن ازدواج است. جهت خوبتر شدن وضع اعضای خانواده اش تن به این کار می دهد و یا نمی دهد؟ اصلا ذات این تصمیم جهت او امری چالش زا است یا نه؟ این امر قرار است مسیر کلی درام را به پیش ببرد. ولی حداقل تا یک سوم پایانی، آن چیزی که در مرکزیت روایت فیلم دیدنی وجود دارد، انبوه خرده داستان هایی است که گاه بود و یا نبودشان فرقی ندارد. بحث دخمل تصمیمش، در انتهای فیلم جالب پررنگ می شود. آن چیزی که در دو سوم ابتدایی فیلم جالب به شدت مشهود است، انبوه دعواها و خرده ماجراهاست. ممکن است این امر را بتوان یکی از ضعف های ابد یک روز دانست. اما نقطه قوتی که باعث می شود این ضعف زیاد را نمایان نسازد، معرفت فیلم زیبا ساز از کاراکترهای فیلم زیبا ش است. کاراکتر ها یک به معرفی می شوند و دارای فردیتی برای هستند . از مادری که به شکل ملموسی متعلق به آن خانه آن جنس فرزندان است. با نگاهي که آن تقدس ذاتی را از مادر گرفته و حتی او را شریک در خلافکاری های پسرش نشان می دهد. مادری که مرده و تنها جسمش نفس می کشد. مادری که در انتظار مرگ است در دیالوگ تکان دهنده از بچه اش می پرسد: پس چرا من نمی میرم؟ از آن طرف برادر بزرگتر، آن رابطه کوچک رفیق داشتنی اش با آن زن و دوستانه هایشان، تلاش ش برای برپایی فلافلی رابطه اش با خواهرش ملموس است و باورپذیر. او خسته شده از اتفاقاتی که در اطرافش رخ می دهند. می خواهد زندگی بهتر ی را شروع کند در این راه کاری هم که با خواهرش می نماید از نظر خودش امری “غیراخلاقی” نیست. بلکه به شدت آن را کاری درست اخلاقی دانسته گمان می نماید که با این کار نیز خدمت بزرگی به خواهرش کرده ، هم جهت بازبینی وضعیت خانواده اش قدمی را برداشته. در واقع او قطب بد نیست. بلکه کاراکتری است خاکستری که تنها می خواهد رها شود. باری که بر دوشش گذاشته اند را بردارد. منشا تصمیم این کاراکتر جهت ما باورپذیر است. ولی در عین حال نمی توانیم آن را بپذیریم قبول کنیم. این موقعیت متناقض در درون ما با برادر کوچکتر تبدیل به موقعیتی نرمال می شود.

. که کاراکتری است به شدت متناقض. درگیر وضعیت خیلی بد اعتیاد است ولی در عین حال غیرت زیادی بر روی خانواده اش دارد و دلش برای خواهرش می سوزد. بازی خوب نوید محمدزاده در شکل گیری این کاراکتر به شدت تاثیرگذار است. نگاه بکنید که او در یک آن چند حس مفرق با یکدیگر را در هم ادغام کرده به شکلی باورپذیر نمایش می دهد. سکانسی که با برادرش در خانه دعوا می نماید و از او سند می خواهد را به یاد بیاورید. از یک طرف جنس دعوا با برادر، از طرف دیگر الارتباط ش از خواهرش جهت آنکه نرود. یا آنجا که ماموران به دنبال پسر کوچکتر راه افتاده اند و او التماش می نماید که مسیر خانه را به ماموران نشان ندهد. در کل کاراکتری است به شدت باورپذیر در عین همه تناقض هایش. جایی که افراد مرکز بازپروری او را به زور می خواهد ببرند او از نرده پله ها چسبیده و یک در بین نام خواهر و برادرش را صدا می زند، به شدت تاثیرگذار است . تقابل این افراد دو سوم ابتدایی فیلم جذاب را می سازد. نکته قوت فیلـم ساز در بعد اجرایی ماجراست. اینکه توانسته این اندازه دعوا درگیری را جان دار اجرا نماید . به طوری که مخاطب درگیر موقعیت شده فراموش نماید که این اندازه دعواهایی که از نیمه چیز ی را به شخصیت ها و موقعیتشان اضافه نکرده صرفا تکرار مکررات است را جهت چه تماشا می نماید ؟ دیالوگ نویسی های زیاد بهتر فیلم دیدنی ساز نیز در شکل گیری کیفیت این دعواها تاثیر گذار است. دعواهایی که می توان تعداد بسياري از آن ها را حذف کرد و آسیبی به فیلم جذاب نرسد. اما در عین حال نگاه فیلـم به زندگی این کاراکترها، نبرخي است تمام جانبه و قشنگ . در دل همه این لحظات سیاه، ما سکانس جشن گرفتن جهت کارنامـه پسر را داریم که سرشار از زندگی است. و یا سکانسی که با هم عکـس یادگاری می گیرند و .. . فیلم جذاب سرشار از جزئیاتی است که فیلم دیدنی ساز توانسته این جزئیات را درکنار یکدیگر قرار داده کلیت قابل قبولی را علارغـم بعضی موارد و نواقص به مخاطب ارائه بدهد.

. پسربچه کوچک فیلم جالب در کنار خواهر، قرار است خط اصلی درام را به پیش ببرند. پسر باهوش است در کنار برادر معتادش، تنها فردی است که ضرورت خواهر را در آن خانه درک می نماید . رابطه پسر کوچک با خواهرش در معدود موارد ی خوب است. ولی باز عمق لازم را ندارد. تنها می بینیم که او پسر را تشویق کرده برای درس خواندنش به او می گوید کمتر فوتبال بازی کند برود دنبال درسش. اما حس پسر نسبت به خواهرش به شکل ملموسی درآمده. در نتیجه زمان ی که در انتها خواهر سوار بر اتومبیل ، لحظه ای برادر کوچکش را در پیاده رو می بیند، حس خواهر را می توانیم درک کنیم. در نهایت بازگشتی که در انتها رخ می دهد. و چه از نظر موقعیت دراماتیک و چه از نظر موقعیت اجرایی به شدت درست و درجه یک است. پسر وارد خانه می شود. دوربین از پشت او را تعقیب می نماید . خانه سوت و کور است. چراغ ها خاموش و آدم ها ساکت. نبود خواهر جهت پسر پرسش برانگیز می شود. نبرخي به اطرافش می نماید . نشانی از خواهر نیست. نگاهش به کاسه آب قرآن بر روی بالکن می افتد. متذکر می شود که خواهر رفته است. نما اورشولدر پسر است که ناگهان دست خواهر از پشت روی شانه اش قرار می گیرد. کات به نمای مقابل که خواهر برگشته است و چمدانش را به داخـل خانه می آورد. خواهر به درون خانه می رود. در حالی که پیمان معادی آماده دعوا با خانواده افعانی است، چراغی را روشن می نماید . و فیلم دیدنی با این روشنایی به انتها می رسد. چه پایانی بهتر و دقیق تر از این می توان برای چنین درامی متصور شد؟ آیا این انتها امیدبخش نیست؟ این نور و روشنایی نوید آینده بهتر را نمی دهد؟ فیلم جذاب آرمان گرایانه به جهان یش نگاه نمی نماید . انتظار اتفاق عجیب غریبی را در آینده نشانمان نمی دهد. ما می توانیم در ذهن خود تصور کنیم که بعد از بازگشت دخمل چه اتفاقاتی احتمالا جهت این خانواده بیفتد. قرار نیست تغییر خاصی در وضعیت آن ها رخ بدهد. اما تصمیم دختر برای بازگشت روشن نگه داشتن همان چراغ، با اهمیت زیاد است و امیدبخش. اما باز می بایست اصرار کرد که این موقعیت پایانی تاثیرگذار تر از آب در می آمد، اگر در طول فیلم جذاب چالش دخمل برای این تصمیم را به شکلی بهتر و عمیق تر مشاهده می کردیم. ابد و یک روز فیلـم بهتر ی است که می تواند جهان یش را استرس یم کرده آدم هایش را نشانمان دهد. فیلم جالب ی است رفیق داشتنی که به مدد گیم های خیلی بهتر ، کارگردانی درجه یک و با جزئیات، تاثیر خود را بر ناخودآگاه تماشاگر گذاشته و او را با همراه می نماید . روستایی در کارگردانی سعی دارد که دوربینش را در اهمیت قضاوت قرار ندهد. از این جهت اکثرا در مدیوم شات می ایستد یک موقعیت ثابت را از زوایای گوناگون می گیرد و این زوایا را سریع به همدیگر کات می نماید تا همچنین ایجاد ریتم، به ما بگوید که دید تمام جانبه ای را از موقعیت می خواهد به ما بدهد. مانند همان شیوه اجرایی که اصغر فرهادی در جدایی نادر از سیمین در دستور کار خود قرار داده بود. ولی روستایی صرفا تقلیدکار نیست. صرفا دنباله روی معمولی اصغر فرهادی نیست. بلکه توانسته به قوت جهان ی خودش را دلهره و ترس یم نماید . و این مهمترین نکته مثبت کارش است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

سفر به مروارید خلیج فارس

سفر به مروارید خلیج فارس سفر به مروارید خلیج فارس، بدون هیچ شک و تردیدی، ...

تاثیر موسیقی بر مغز انسان

تاثیر موسیقی بر مغز انسان در این مطلب میکوشیم تا شما دوستان را با تاثیر ...

تست روانشناسی چیست؟

 تست روانشناسی چیست؟   در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان را با مشاوره ...